Gootsteen verstopt door Orbeez, hoe dit op te lossen?

Mijn gootsteen is verstopt door Orbeez/ waterparels. De zwanenhals/ gootsteen bocht heb opengemaakt en schoon gemaakt, maar de ontstopping daarboven blijft zitten. Gootsteen ontstopper helpt (ook) niet.
Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
10.1K
Inekez1
4 jaar geleden
Koop een simpel los zeefje voor in de gootsteen. Daar kunnen alleen hele kleine dingetjes en vloeistoffen door. Alle grotere stukjes en ook waterparels blijven in het zeefje liggen en kun je zo eenvoudig in de afvalbak gooien. Heb je eenmaal waterparels in huis, dan komt er geheid nog eens eentje in de afvoer terecht.

Antwoorden (3)

Heb je al een doodgewone plopper geprobeerd? Die werkt over het algemeen het beste.
O.a. te koop bij de Hema voor 3 euro,
Woon je in een huurwoning? Dan even contact met hen opnemen. Vaak kun je dan op hun kosten de riooldienst laten komen of lossen ze het zelf op (als de plopper niet helpt).
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Ik denk dat het toch op eigen kosten gaat zijn, omdat het in de woning is.
Inekez1
4 jaar geleden
-
Min van mij. Orbeez kunnen heel veel water opnemen en enorm in omvang toenemen. Als je ze met de plopper los krijgt en ze komen verderop in het afvoersysteem weer in water terecht, zullen ze nog groter worden en verderop alsnog een verstopping veroorzaken. Om die te verhelpen zul je een professionele ontstopperdienst nodig hebben. En nee, die wordt niet betaald door de woningbouwvereniging als je door eigen schuld (dingen door de gootsteen spoelen die daar niet in horen) een verstopping hebt. Bij veel verhuurders is het inderdaad zo dat een verstopping IN de eigen woning altijd valt onder eigen verantwoordelijkheid en dus eigen kosten. Je zou wel de plopper kunnen proberen met de zwanenhals los en een emmer eronder, maar de breinaald (of sateprikker) methode werkt dan meestal beter.
De orbeez zijn gelei-bolletjes die zéér veel water opzuigen. Ze zijn dus erg zacht en makkelijk kapot te maken. Met een plopper krijg je ze waarschijnlijk niet uit de afvoer.
Maak nogmaals de zwanenhals open en zet er een emmer onder. Neem dan een lange breinaald (breipen) of zeer sterk lang ijzerdraad en steek daarmee van boven af door de afvoer in de gootsteen. De geleibollen die boven de zwanenhals zitten zullen scheuren en als je water in de bak zet zullen ze uiteindelijk in de emmer spoelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Doe dit inderdaad met een emmer onder de afvoer. De bolletjes kapotmaken en verder door de afvoer spoelen zorgt voor nieuwe verstoppingen verderop in het systeem.
Er zijn in de regel 3 soorten ontstoppers.

De beruchte plopper (bron 1) deze werkt het best als er nog water in staat , want door het verplaatsen van het water kan de prop vaak het grotere riool in gedrukt worden.

De ontstoppingsveer of spiraal (link 2). Deze is zeer flexibel en maakt de prop stuk waardoor deze als het goed is met de stroom mee het grotere riool in gaat.

Of ontstoppingsmiddelen. Pas hierbij alleen op welke u gebruikt, uit ervaring kan ik u melden dat caustic soda niet altijd werkt, sterker nog als deze versteend (de korrels smelten niet snel genoeg omdat er nog water in de leiding staat) dan is er een groter probleem.
Mocht u voor deze optie gaan dan zou ik voor de vloeibare oplossing gaan. Deze kunnen niet verstenen, maar kunnen wel de prop oplossen.